گلانه
گلانه
گیاهان دارویی هرمزگان - گلانه

گیاهان دارویی هرمزگان

هرمُزگان از استان‌های جنوبی کشور واقع در شمال تنگه هرمز و با مساحت ۷۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع می‌باشد. هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران بوده و اقلیم آن متاثر از هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد. هوای کرانه ساحلی نیز در تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب می‌باشد. این استان یک فصل طولانی گرم و یک فصل کوتاه خنک دارد. تقریبا در کل سال امکان کاشت محصولات کشاورزی در استان وجود دارد.  از مهمترین تولیدات استان محصولات زراعی و باغی مانند خرما، مرکبات، صیفی جات و انبه می‌باشد. برای خرید صیفی جات استان هرمزگان می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید. هرمزگان ۲۵۰ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در نواحی خلیج فارس، دریای عمان و منطقه کوهستانی دارد. گیاهان دارویی استان مانند حرا، فلوس، انبه، اوفوربیا، سپستان، چوبک، پیچک صحرایی، کهور و کلپوره، مهمترین گیاهان دارویی در استان حنا، آویشن، آلوئه ورا، صبرزرد، خر زهره، خارشتر،بنه، مورخوش، مور تلخ، مرزنجوش، سپستان و چای ترش، آویشن کوهی، حنا،خرزهره، کلپوره،  مورخوش، آویشن کوهی، حنا، خارشتر می‌باشد. همچنین می توانید برای خرید گیاهان دارویی به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه حرا  (Avicennia marina)

گیاه حرا درختی از جامعه گیاهی مانگرو متعلق به خانواده پاخرسیان یا Acanthaceae ، منسوب به دانشمند ایرانی ابن سینا می‌باشد. ارتفاع گیاه ۳ تا ۶ متر ، برگها تخم مرغی شکل سبز براق و پشت برگ‌ها خاکستری رنگدبه طول حدود ۵  سانتی‌متر است. به جز ریشه های کم عمق دارای ریشه های هوایی نیز می‌باشد. گلها کوچک به رنگ طلایی با ۴ گلبرگ و میوه سبزخاکستری نوک تیز می‌باشد. از ترکیبات شیمیایی گیاه حرا   نشاسته، رزین و گلیکوزید می باشد. تانن موجود در پوست در درمان زخم ها و جزام از قدیم کاربرد داشته است. برگها نیز حاوی فلاوونوییدها، گلیکوزیدهای ایریدوییدی، آلکالویید، کینون و ساپونین می‌باشد. این گیاه دارای خواص متعددی می‌باشد از جمله پوست و شیره درخت در درمان بیماری های پوستی، میوه و ریشه گیاه حرا موجب افزایش نیروی جنسی و صمغ آن در رفع بیماری های مفاصل کاربرد دارد. همچنین از میوه نارس گیاه نیز در رفع آبسه های عفونی استفاده می‌گردد. تانن و چوب این گیاه نیز دارای مصارف صنعتی است.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه حرا

گیاه حرا در سواحل جنوبی ایران، سواحل مصر و عربستان رویش دارد. در ایران این نواحی جزو مناطق حفاظت شده از جامعه گیاهی مانگرو می‌باشند. مانگرو، پوشش گیاهی مناطق بین جزرومدی نواحی گرمسیری است. گیاه حرا توسط مکانیسم هایی با شوری دریا سازش پیدا کرده است. پس از ریشه زنی و رشد بذر حرا روی پایه مادری از آن جدا شده و در مکان جدید رشد می‌کند. این گیاه کند رشد بوده و توسط کاشت نهال تکثیر می‌گردد. بدین ترتیب که ابتدا بذرها از درختان سالم در طول تابستان و در صبح زود، جمع آوری و در خزانه در بستر خاک سنگین و رسی کاشته می‌شوند. تا رشد نهال‌های حرا، گیاه حدود ۵ ماه توسط آب شیرین آبیاری و سپس در اواسط پاییز به زمین اصلی منتقل می‌شوند. بهتر است گیاهان تا ارتفاع ۲۵ سانتی متری در محیط سایه بوده و به تدریج در نور کامل قرار بگیرند. فواصل کاشت مناسب با تراکم ۱×۱ گزارش شده است. برای خرید بذر و محصولات گیاه حرا می­توانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه فلوس (Cassia fistula)

فلوس یا خرنوب درختی است به ارتفاع ۱۰-۱۵ متر از خانواده حبوبات یا ارغوان Fabaceae یا  Caesalpiniaceae، برگها متناوب مرکب به طول ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر حامل برگچه‌های تخم مرغی شکل، گلها خوشه ای و زرد درخشان و دوجنسی، میوه ها به شکل نیام و حاوی تعدادی دانه می‌باشد‌. بخش های مختلف گیاه فلوس حاوی ترکیباتی نظیر آنتراکینون‌ها، فلاوونوییدها، مشتقات فلاون-۳-اول، آلکالویید، گلیکوزید، تانن، ساپونین، ترپنویید، استرویید و قندهای احیاکننده می‌باشد. دانه ها، میوه و پوست فلوس برای درمان مشگلات گوارشی و بدلیل داشتن ترکیب آنتراکینون در رفع یبوست، سنگ کلیه و رفع مشگلات جنسی مردان و درمان سرطان استفاده می شود. چوب تنه درخت نیز در صنعت جهت ساخت الوار کاربرد دارد.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه فلوس

گیاه فلوس در نقاط گرم و مرطوب مانند شرق آسیا، هند، آفریقا بوده در جنوب ایران نیز رویش دارد. درخت فلوس مقاوم به خشکی و دماهای بالا می‌باشد. این گیاه در اکثر خاک ها قادر به رشد است اما pH مناسب برای رشد آن حدود ۶ و نیم تا ۷/۲ می باشد. کاشت گیاه با بذر در پاییز پس از خیساندن بذور جهت تسهیل جوانه‌زنی و سپس سرمادهی به مدت ۳ تا ۴ ماه می‌باشد. 

پس از کاشت بذرها در بستر مناسب در خزانه با پوشش پلاستیکی و بعد از رشد بذور جوانه زده، نهال ها در پاییز به زمین اصلی منتقل و آبیاری می‌شوند. بهتر است فاصله نهال‌ها ۴ و نیم متر لحاظ شود. برداشت شامل جمع‌آوری دستی نیام ها و خشک کردن سریع آنها و جداکردن دانه ها می‌باشد‌ برای خرید بذر و محصولات فلوس می­توانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه سپستان  (Cordia myxa)

سپستان گیاهی است با فرم درختی از خانواده گاوزبانیان یا Borginaceae ، به ارتفاع ۳ تا ۸ متر، بخش هوایی دارای کرک‌های فراوان، برگها بیضی شکل و متناوب با دمبرگ بلند می‌باشند. گل آذین گرزن، گلها هرمافرویت با ۵ گلبرگ سفیدرنگ و میوه از نوع شفت و خوراکی می‌باشد. ترکیبات گیاه شامل آلکالوئیدها، اسیدهای فنولی، فلاوونوییدها، کومارین‌ها، تانن‌ها، صمغ، رزین، موسیلاژ، استرول‌ها، ساپونین‌ها و ترپنوییدها و اسانس می‌باشد. این گیاه دارای اثرات ضدباکتری‌ بوده و از دیرباز جهت رفع گرفتگی‌های گلو، کاهش تب، سردرد، کاهش فشار خون، کاهش درد مفاصل و رفع یبوست استفاده می‌شده است. همچنین میوه‌های این گیاه مصارف خوراکی دارد.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه سپستان

گیاه سپستان در آسیای جنوب شرقی در هند، چین، تایوان و جنوب ایران پراکندگی دارد.  این گیاه در خاک‌های مختلف به ویژه خاک های لومی، رسی و شنی خصوصا بافت سبک رشد کرده و در نواحی گرمسیری  عملکرد بهتری دارد. گیاه سپستان از طریق پاجوش، قلمه یا گاه  بذر  تکثیر می‌شود. کشت گیاه می‌تواند بهاره یا پاییزه باشد. در کاشت بذر فاصله کشت حدود ۴ متر و عمق ۱ سانتیمتر مناسب است. این گیاه به نور بالا جهت رشد نیاز دارد ولی نیاز آبی کمی داشته و دمای تا ۳۳ درجه برای رشد آن مناسب است. پوست، برگ و میوه آن استفاده می شود. زمان گلدهی در بهار و میوه دهی  از اواخر مرداد ماه تا اویل شهریور ماه است که موقع برداشت می‌باشد. برای خرید بذر و محصولات سپستان می­توانید به سایت ما مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
مشاوران ما آنلاین و آماده پاسخگویی میباشند