گلانه
گلانه
گیاهان دارویی خوزستان - گلانه

گیاهان دارویی خوزستان

استان خوزستان در جنوب‌غرب ایران و در کرانه خلیج فارس به مساحت ۶۴٬۰۵۷ کیلومتر مربع قرار گرفته است. تولیدات استان شامل انواع محصولی باغی و زراعی مانند گندم، برنج، کلزا، چغندر، خرما، میوه های هسته دار، انار،  بامیه، به، پیاز، پسته، خربزه، هندوانه، هویج، کاهو، کلم، لیموترش، انجیر، انگور می باشد.  طبق گزارشهای سازمان جهاد کشاورزی استان، بیش از ۲۵ نوع گیاه دارویی در استان تولید می‌شود از جمله مرزه خوزستانی، آویشن، بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، آلوئه ورا، چای ترش، اشنان، هندوانه ابوجهل، اسفرزه، ماریتیغال، گل گاوزبان، گل محمدی، ماریتیغال، مورد معطر، مورینگا، موسیر، رزماری، استویا، نعناع فلفلی، گلرنگ، همیشه بهار، بابونه، شوید و گشنیز. برای خرید حبوبات مانند گندم، برنج ، لوبیا ، سویا و خرید صیفی جات خربزه، هندوانه، هویج، کاهو و… می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید.

گیاه هندوانه ابوجهل - گلانه

گیاه هندوانه ابوجهل (Citrullus colocynthis L.)

هندوانه ابوجهل یا حَنظَل گیاهی علفی و رونده از خانواده کدوییان یا Cucurbitaceae است. برگ های قلبی شکل و ریشه های عمیق، گل های نر و ماده جدا و منفرد و زنگوله‌ای شکل و به رنگ زرد می‌باشد. میوه کروی با میان‌بر سفید و تلخ و تعداد زیادی بذر قهوه‌ای می‌باشد. میوه گیاه حاوی انواع فلاوونوییدها، آلکالوییدها، اسیدهای فنولی، پلی‌فنل‌ها، ترپن‌ها، گلیکوزیدها، اسیدهای چرب و ماده تلخ کولوسنتین می‌باشد. این گیاه خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی داشته و مطالعات مختلف خواص متععدی را برای این گیاه به ویژه میوه آن گزارش کرده‌اند از جمله ملین قوی، ضدانگل، کنترل دیابت و سرطان، پادزهر مار و عقرب و درمان سیاتیک. با این وجود مصرف این میوه در مقادیر بالا موجب اسهال خونی و کولیت، تشنج و سقط جنین می‌شود.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل یا حنظل از گیاهان بومی مناطق گرمسیری آفریقا‌ست که در مناطق جنوبی ایران نیز رویش دارد. خاک مناسب برای کاشت گیاه لومی شنی با pH حدود ۵ تا 8/7 می­باشد. بهترین زمان جهت کاشت این گیاه فصل بهار است. تکثیر گیاه توسط بذر انجام می‌شود. کاشت مستقیم تعدادی از بذور در زمین اصلی در حفره هایی با فاصله حدود ۷۰ سانتی متر و تنک کردن بعدی گیاهچه های سبز شده تا رسیدن به یک بوته مناسب انجام می‌شود. کاشت غیرمستقیم بذر و انتقال گیاهچه‌ها به زمین اصلی نیز امکان پذیر است. از نظر شرایط داشت گیاه، دمای سالانه مناسب جهت رشد هندوانه ابوجهل ۱۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. آبیاری منظم و نور کامل برای رشد گیاه مورد نیاز است. کنترل علف های هرز، کوددهی، تنک کردن میوه‌های روی بوته و سله شکنی سطحی نیز حائز اهمیت است. از آفات گیاهان خانواده کوکوربیتاسه شته جالیز می‌باشد که با مبارزه بیولوژیک یا شیمیایی قابل کنترل است. حدود سه ماه پس از کاشت، میوه‌ها رسیده و آماده برداشت می‌باشند. میوه ها ابتدا سبز و پس از رسیدن به رنگ زرد روشن مشاهده می‌شوند. برای خرید بذر و محصولات هندوانه ابوجهل می­توانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه شوید - گلانه

گیاه شوید (Anethum graveolens dhi)

شِوید یا شوِد یا شبِت، گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی بلندی آن به۴۰ سانتی­متر تا یک متر نیز می‌رسد. برگ ها به طول ۲۰ سانتی متر با بریدگی های نخ مانند، ریشه راست و مخروطی و سفیدرنگ، گل آذین چترمرکب حاوی گل های کوچک به رنگ های سفید تا زرد می باشد. میوه فندقه بیضی شکل، مسطح به رنگ  قهوه‌ای روشن با باله‌های ظریف است. برگهای گیاه شوید غنی از تانن‌ها، استروییدها، فلاوونوییدها و ترپتوییدها و میوه ها (دانه ها) حاوی فلاوونویید کومارین، گزانتون‌ها، تری ترپن‌ها و روغن‌های فرار از جمله اسانس های آنتن، لینونن و فلاندرن می‌باشند. با توجه به فعالیتهای ضدمیکروبی و ضدالتهابی شوید، اثرات درمانی زیادی برای این گیاه تایید شده است. تخم یا همان میوه شوید موجب تقویت دستگاه گوارش شده، ضداسپاسم  مدر، اشتهاآور و در زنان شیرافزا است.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه شوید

این گیاه بومی آسیا بوده و امروزه در اغلب نقاط اروپا، آمریکا و آسیای شرقی نیز کشت می‌شود. خاک مناسب جهت رشد شوید، با بافت متوسط لومی شنی با pH حدود ۵/۶ تا ۶/۵ است. تکثیر شوید با کاشت مستقیم بذر در خاک حاصلخیز به خوبی زهکشی شده در عمق نیم سانتی‌متری خاک و در ردیف هایی با فاصله ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر انجام می شود. بعد از کاشت بلافاصله آبیاری و حین رشد هفته ای یکبار انجام می‌شود. دو هفته پس از کاشت  بذرها جوانه می زنند و حدود یک ماه پس از کاشت ساقه دار می‌شوند. کوددهی به ویژه توسط کودهای حاوی فسفر و پتاسیم به رشد بهتر گیاه کمک می‌کنند و در مرحله داشت باید به آن توجه شود. این گیاه به شوری خاک حساس می‌باشد. حمله سیرسیرک ها، بیماری قارچی سفیدک سطحی و لکه سیاه از بیماری‌های گیاه شوید می‌باشد. در مرحله پنج برگی، از اواخر بهار اندام هوایی قابل برداشت است. میوه و بذرها بطور دستی و از اواخر تیرماه آماده برداشت هستند. برای خرید بذر و محصولات شوید می­توانید به سایت پرمون طب ایرانیان مراجعه کنید.

گیاه اسفرزه (Plantago ovata)

اسفرزه یا بارهنگ تخم‌مرغی، گونه‌ای علفی یکساله از جنس  Plantagoمتعلق به خانواده بارهنگیان یا Plantaginaceae ، به ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتی‌متر دارای برگ‌های باریک با رگبرگ های موازی، گل آذین سنبله با گل‌های کوچک محتوی دانه‌های قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشد. میوه این گیاه کپسول شکوفا دو خانه ای حاوی یک‌دانه کوچک در هر خانه‌است. اسفرزه حاوی فلاوونوییدها، آلکالوییدها، ترپنوییدها، مشتقات اسیدهای فنولی، گلیکوزیدهای ایریدوئیدی، اسیدهای چرب و پلی‌ساکاریدها می‌باشد. برگ و بذور مصرف دارویی دارد. این گیاه در درمان بواسیر، درمان التهاب مثانه و ناراحتی های گوارشی نقش داشته و ضماد آن موجب بهبود دردهای مفصلی و التهابات لوزه می‌شود. برشته آن نیز به بهبود زخم های گوارشی کمک می‌کند.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه اسفرزه

اسفرزه در ایران و پاکستان و در مناطق مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد  و بلوچستان رویش دارد. این گیاه را بصورت دیم نیز می‌توان کشت کرد. خاک مناسب رشد اسفرزه بافت شنی و سیلت لومی با ازت بالا، رطوبت پایین و pH حدود ۴/۷ تا ۷/۷ می باشد. تکثیر گیاه توسط کاشت بذر در خاک به خوبی زهکشی شده در شیارهایی به عمق ۴ تا ۵ سانتی‌متر و  فاصله ۶۰ سانتی‌متر انجام و غلتک پس از کاشت انجام می‌شود. یک یا دوهفته پس از کاشت جوانه زنی بذور انجام می‌شود. مقدار بذر لازم جهت کاشت ۸ کیلوگرم در هکتار است. از نکات داشت آبیاری متوسط پنج تا شش مرتبه، تامین نور کافی در طول دوره رشد گیاه و حذف مکانیکی یا شیمیایی علف‌های هرز مزرعه می‌باشد. اسفرزه نیاز به کوددهی زیادی نداشته و یک یا دو نوبت افزودن کودهای نیتروژنه، پتاس و فسفر به خاک کافی است. از بیماری‌های اسفرزه حمله شته ها و نیز بیماری قارچی سفیدک پودری است که با مدیریت تاریخ کاشت، رعایت آبیاری، ضدعفونی بذور و یا سموم مناسب قابل کنترل است. دو ماه پس از کاشت بذر گلدهی انجام شده و یک تا سه هفته پس از آن بذور رسیده و تیره شدن رنگ سنبله ها و برگهای فوقانی، زمان برداشت می باشد. برای خرید بذر و محصولات اسفرزه می­توانید به سایت پرمون طب ایرانیان مراجعه کنید.

گیاه اِشنان (Seidlitzia rosmarinus)

اِشنان درختچه ای است چند ساله، هالوفیت یا شورپسند و متعلق به خانواده اسفناجیان یاChenpodiaceae، به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر. برگها استوانه ای و گوشتی، حاوی انواع نمکها، گلها کوچک در محور برگ ها، دایره ای و میوه  باله دار زرد یا نارنجی. گیاه اشنان عمدتا حاوی ساپونین‌ها، کربنات سدیم و پتاسیم و نیز صمغ می‌باشد. این گیاه به دلیل غنی بودن از کربنات پتاسیم از قدیم در مناطق کویری جهت شستشو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اشنان خاصیت دارویی نیز داشته و جهت ضدعفونی، درمان برخی مشگلات پوستی و عوارض آبله مرغان مانند خارش کاربرد دارد. از مصارف دیگر گیاه علاوه بر تهیه پودر شستشو از شاخه و برگ، استحصال خاکستر کلیاب از شاخه­ها، تغذیه دام به عنوان علوفه و دیگر مصارف صنعتی را می‌توان نام برد.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی، کاشت و نگهداری گیاه اشنان

اشنان بومی مناطق بیابانی و خشک بوده و در خاکهای شور، مناطق خشک و قلیایی از جمله خاورمیانه و مناطق بیابانی ایران رشد می‌کند. تکثیر اشنان از طریق کاشت مستقیم یا غیرمستقیم بذر با فاصله حداقل ۴ متر انجام می‌شود. کاشت بذور در خزانه و انتقال نشاها در پاییز انجام می‌شود. گلدهی در اواخر تابستان و اوایل پاییز و رسیدن بذرها و میوه های خشک در اواسط پاییز می‌باشد. بنابراین زمان برداشت بذور آبان تا آخر پاییز است. برای خرید بذر و محصولات اشنان می­توانید به سایت پرمون طب ایرانیان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
مشاوران ما آنلاین و آماده پاسخگویی میباشند