گلانه
گلانه
گیاهان دارویی آذربایجان غربی - گلانه

گیاهان دارویی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور واقع در شمال غربی ایران است که ۲/۲۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل میدهد کل سطح زمینهای کشاورزی استان ۷۲۰ هزار هکتار است که ۲۵ درصد به کشت بهاره و ۷۵ درصد به کشت پاییزه اختصاص یافته است محصولات پاییزه شامل انواع سبزی و صیفی جات ، علوفه ای ،چغندرقند کدو آجیلی و آفتابگردان ، کنجد و محصولات پاییزه شامل گندم ، جو آبی ، دیم ، نخود ، عدس دیم اسپرس ، دیم گلرنگ و یونجه می باشد. همچنین برای خرید صیفی جات می توانید مراجعه به سایت ما اقدام خرید کنید. چغندرقند را میتوان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان و از مراکز مستعد تولید کلزا به عنوان یک محصول با نیازز آبی کم دانست. یک سوم سیب کشور نیز انگور و میوههای هسته دار در آذربایجان غربی تولید می شود.

استان آذربایجان غربی به لحاظ تنوع گیاهان دارویی در عرصههای طبیعی جزء اولین استانها بوده به طوریکه در حال حاضر نزدیک به ۴۶۵ گونه گیاه دارویی در پوشش گیاهی استان وجود دارد و حدود ۱۶۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است. سایت ما مییزبان تعداد زیادی آگهی گیاهان دارویی است که کار را برای خرید گیاهان دارویی را آسان می کند. با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی دارای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و عرصه کشاورزی و کوهپایه ای است از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی .دارد عمده ترین تولیدات این استان مربوط به گیاهان دارویی بیدمشک گل محمدی و سماق میباشد و سایر گیاهان دارویی مانند ،نعناع نعناع فلفلی، بادرنجبویه ختمی، سیاهدانه و سایر گونههای دیگر نیز شامل ،رزماری رازیانه اسطوخودوس و همیشه بهار آویشن باغی و سرخارگل نیز در این استان کشت میشود.

گیاه دارویی بیدمشک - گلانه

گیاه بیدمشک (.Salix aegyptica L)

خصوصیات گیاه شناسی

گیاه بیدمشک متعلق به خانواده بیدیان (Salicaceae) درخت یا درختچه ای است خزان ،پذیر دو پایه که گلهای نر و ماده از هم جدا هستند و از نظر ظاهری نیز تفاوتهایی بین این دو است ارتفاع گیاه ۸ تا ۱۰ متر ، برگها نسبتا بزرگ در سطح تحتانی با کرکهای گسترده خمیده برگهای آن در پایههای نر و ماده متفاوت است. در نوع ماده برگ کمی پهن تر از نوع نر هستند. گل آذین دم گربه ای زودرس گلهای آن قبل از برگها ظاهر می شوند. ضخیم با کرکهای بلند و انبوه سنبله های در حدود ۳.۵ سانتیمتر و سنبله های ماده حدود ۱۰ سانتمیتر طول دارند.

ماده موثره آن اسانس بوده و از مهمترین ترکیبات اسانس میتوان به پارامتوکسی بنزن ،اوژنول سدرن اکساید و دکانول اشاره کرد. بخشهای مورد استفاده گلها بوده و سنبله های آن (گل آذین نر) دارای اسانس معطری می باشند. بیدمشک دارای اثرات ضدمیکروبی درمان سرفه ، مقوی قلب تقویت کننده آرام ،بخش تسکین دهنده سردرد و اثرات ملین می باشد. از عرق بید مشک نیز برای معطر کردن فراوردههای خوراکی استفاده شود. برای خرید عرق بیدمشک می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی کاشت و نگهداری گیاه بیدمشک

در کشورمان این گیاه در استان آذربایجان غربی ، مناطق شمالی ایران (گرگان مازندران و گیلان) ،اصفهان ،کرمان، شیراز و یزد رویش دارد. بید مشک میتواند از خاکهای سبک تا خاکهای رسی سنگین رشد کند اما بهتر است در خاکهای قلیایی کاشته نشود. در خاکهایی با pH کمی پایین و همچنین خنثی رشد بهتری دارد نیاز کوددهی زیادی نداشته اما میتوان از کود بسیار پوسیده دامی و یا خاک برگ جهت نگهداری رطوبت در سطح خاک استفاده کرد.

تکثیر این درخت به صورت قلمه باشد. قلمه شاخهای با قطر حدود ۳ سانتی متر است که حاوی حداقل سه جوانه باشد. جهت کاشت در اواخر پاییز میتوان از ساقه های یک ساله چوبی و یا در اواخر بهار تا اواسط تابستان از ساقههای نیمه چوبی های ۳۰ سانتی متری تهیه کرد و سپس در مخلوط سبکی مانند کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ و کوکوپیت جهت حفظ رطوبت کشت کرد. باید قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم افتاب با دمای حداقل ۱۳ درجه قرار داد ریشه دار شوند. پس از ریشه دهی میتوان آنان را در مکان اصلی کشت کرد .

همچنین از بذر نیز برای تکثیر این گیاه میتوان استفاده کرد بطوری که در اواخر بهار بذرها از روی گیاه جدا و به شکل سطحی شوند. با توجه به عمر کوتاه ، بذر امکان انبار کردن انان وجود ندارد میتوان بذرها را روی یک محیط کشت سبک و نرم و یکنواخت همانند خاک برگ مرطوب در دمای حدود ۲۰ درجه قرار داد سه هفته برای جوانه زنی بذرها کافی است.

از نظر عملیات داشت گیاه بیدمشک مقاومت کمی به خشکی داشته و بر روی گلدهی گیاه اثر میگذارد بنابراین آبیاری و رطوبت باید به طور مناسب انجام شود. با این وجود تحمل نسبی به تغییرات دمایی داشته ولی به نور کافی جهت رشد و ایجاد سنبله ها نیاز دارد از اواخر اسفند اقدام به جمع آوری شکوفههای آن می کنند. هر بهار و یا سال در میان قبل از ظهور برگها می توان درخت بید مشک را از سطح ۳۰ سانتی متری زمین هرس کرد که موجب تحریک رشد رویشی و افزایش تولید سنبه در فصل بهار می شود. از آفات و بیماریهای رایج بیدمشک نیز میتوان به شته و شپشک و بیماریهایی همانند زنگ سفیدک پودری اشاره کرد. کار برداشت محصول که سنبلههای گل هستند از اواخر اسفند آغاز شده و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه یابد. برای خرید بذر و محصولات بیدمشک میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه دارویی بادرنجبویه - گلانه

گیاه بادرنجبویه (.Melissa Officinalis L)

خصوصیات گیاه شناسی

بادرنجبویه یا وارینگو گیاهی از خانواده نعنائیان (Laminaceae) به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر برگها متقابل و پهن و تخم مرغی شکل به رنگ سبز تیره گلها مجتمع و در قسمت بالایی گیاه تشکیل می شوند. گلها معمولا در ابتدا زرد کم رنگ بوده و پس از بازشدن به گلهای سفید یا بنفش تبدیل می شوند. میوه فندقه ۴ قسمتی می باشد بذرها به رنگ تیره و براق دیده می شود. ریشه کوچک استوانه ای، سخت و منشعب می باشد.

از مهمترین مواد مؤثره گیاه بادرنجبویه اسانسها شامل مونوترینهای غیر حلقوی اکسیژن دار میباشند ژرانیال ژرانیل استات نرال ژرانیول و نریل استات می باشد همچنین در این گیاه تانن و فلاونوئید نیز وجود دارد. قسمت مورد استفاده برگ ها و قسمتهای هوایی گیاه می باشد. از این گیاه جهت تقویت کننده قلب رفع نفخ و بعنوان آرامبخش و نیز ترمیم زخمها استفاده می شود.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی کاشت و نگهداری گیاه بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه به هوای گرم و نور کافی جهت رشد نیاز دارد دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها حدود ۱۸ درجه سانتی گراد بوده و دمای مطلوب در طول رویش گیاه تا ۲۲ درجه سانتی گراد می.باشد گیاه بادرنجبویه جهت رشد نیاز به خاکی غنی از عناصر معدنی و آلی با زهکشی مناسب دارد و میتوان از ترکیب خاکهای رسی یا لومیشنی نیز برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. این گیاه میتواند در pH وسیعی در محدوده ۵/۶ تا ۹ رشد کند اما pH مناسب برای رشد بادرنجبویه بین ۶ تا ۶/۵ است.

برای کاشت گیاه بادرنجبویه در زمین معمولا دو روش کشت مستقیم بذر در زمین اصلی و کشت بذر به صورت غیر مستقیم وجود دارد. در کشت مستقیم ،بذر در اواخر پاییز زمین با کود دامی کوددهی و تا عمق ۳۰ سانتی متری شخم زنی می شود و در ردیف هایی با فواصل ۶۰ سانتی متری بذرها در عمق یک سانتی متری کشت میشوند رشد اولیه این گیاه بسیار کند است باید اقدام به حذف علفهای نمود . برای هر هکتار زمین شما به ۸ الی ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز است. به همین دلیل گیاه بادرنجبویه به صورت مستقیم کشت نمی کنند.

گیاه بادرنجبویه برای رشد مناسب نیاز به آبیاری منظم و خاک بستر مرطوب دارد که در مرحله داشت گیاه باید به آن توجه کرد. از آفات گیاه بادرنجبویه در طول رویش می توتن به حمله لارو حشراتی مانند ،کک زنجره و شته که خود موجب انتقال بیماری های ویروسی می شوند اشاره کرد. همچنین بهتر است قارچ لکه برگی بیماری دیگری است که جهت رفع آن می توان از محلول فوندازول یا پرستون به صورت محلول پاشی استفاده نمود.

برداشت پیکر رویشی گیاه بادرنجبویه از پنج سانتی متری سطح زمین در سال اول یک مرتبه ولی از سال دوم به بعد دو یا سه مرتبه انجام میشود زمان مناسب برای اولین برداشت مرحله گلدهی اواخر تیر ماه است درصورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی مناسب در اواخر مهرماه نیز میتوان سومین برداشت را انجام داد بهتر است به منظور افزایش کیفیت مواد موثره تنها برگ های این گیاه را برداشت شود و بلافاصله پس از برداشت به سرعت در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد خشک شوند. برای خرید عرق و محصولات بادرنجبویه میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

نعناع فلفلی - گلانه

نعناع فلفلی (Mentha Piperita L)

خصوصیات گیاه شناسی

نعناع گیاهی است علفی از خانواده نعنائیان (Laminaceae) با برگهای نعناع بیضی شکل نوک تیز و دندانه دار این گیاه به ارتفاع ۹۰-۳۰ سانتی متر ریزوم دار بسیار معطر و از تلاقی بین گونههای M. aquatic و M. spicata به وجود آمده است. نعناع فلفلی ساقه هایی صاف دارد. ریزومها به صورت گسترده گوشتی و همراه ریشههای رشتهای ساده هستند از نظر ریخت شناسی، طول برگ ها ۴-۹ سانتی متر و پهنای آنها ۱/۴-۵ سانتی متر به رنگ سبز تیره با رگههای مایل به قرمز و با نوک تیز وحاشیه دندانه درشت است. برگها و ساقه ها معمولاً اندکی کرکی هستند گلها بنفش ،رنگ به طول ۸۶ میلی متر با یک جام چهار لبه هستند که قطر حدود ۵ میلی متر آنها به صورت حلقوی در اطراف ساقه تشکیل میشوند میوه از چهار عدد فندق کوچک بیضوی تشکیل شده است.

نعناع فلفلی دارای ،اسانس ترکیبات فنلی فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ،ویتامینها عناصر معدنی لیگنان،ها استیلبن ها و اسید سالیسیلیک است ترکیبات اسانس نعناع فلفلی شامل منتول منتوفوران ،منتون پیپریتون ،پینن ،سابنین ،سینئول، متیل استات می باشد. این گیاه معطر از دیرباز برای از بین بردن حالت تهوع ، سردرد و استفراغ به کار می رفته است. اثرات بیولوژیکی نعناع فلفلی شامل اثر ضد اکسیدانی ضد ،میکروبی، ضد ویروسی ضد التهابی و ضد سرطان اثر حفاظتی در مقابل پرتوهای رادیواکتیو سمیت ژنی و فعالیت ضد دیابت می باشد. از روغنهای فرار به طور گسترده ای به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی داروهای دندانپزشکی دهان شویه ها مواد آرایشی دارویی و صابونها استفاده شود.

نیازهای اکولوژیکی و شرایط نگهداری گیاه نعناع فلفلی

این گیاه بومی مناطق معتدله دنیا به ویژه اروپا آمریکای شمالی و شمال آفریقا است. نعناع فلفلی گیاه بومی ایران نبوده ولی در اکثر استان ها در سطح وسیعی کشت می شود. این گیاه در مناطق معتدل و آفتاب گیر به خوبی رشد می کند.

بهترین عملکرد کمی و کیفی این گیاه در شرایط روز بلند و رطوبت بالا و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد است. بهترین خاک برای کاشت نعناع فلفلی خاک با زهکشی بالای لوم شنی با الی ۸ و میزان بالای مواد آلی است گیاه نعناع فلفلی زمستان را در حالت خواب گذرانده و مجددا در فصل بهار شروع به رشد می کند.

از نظر ،کاشت کشت پاییزه این گیاه در مهر ماه و کشت بهاره آن در اردیبهشت ماه انجام شود. برای تکثیر نعناع فلفلی بهترین روش تکثیر از طریق ریزوم هاست که باید فاقد هر گونه عامل بیماری زا باشد آماده سازی زمین پیش از کاشت شامل شخم زنی استفاده از کودهای دامی پوسیده می باشد. تراکم مناسب جهت کاشت نعناع فلفلی ۷۰۰۰۰ بوته برای هر هکتار با فواصل ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر و در عمق ۱۰ الی ۱۲ سانتی متری است کاشت نعناع فلفلی به صورت کرتی ترجیح داده میشود. به طور متوسط این مزارع ۳ الی ۴ سال می باشد. آبیاری زمین بلافاصله بعد از کاشت نعناع فلفلی انجام و با توجه به سطحی بودن ریشه ها در این گیاه به آبیاری با فواصل زمانی کم نیاز دارد که باید در مرحله داشت گیاه به آن توجه کرد از بین بردن علفهای هرز باید در ابتدای رشد این گیاه انجام گردد در طی دوره رشد کوددهی بصورت محلول پاشی یا سرک به همراه آب آبیاری باید انجام شود.

تا سه بار در سال می توان محصول نعناع فلفلی را برداشت کرد خرداد و تیرماه زمان برداشت ،اول شهریورماه زمان چین دوم و آذرماه زمان برداشت سوم خواهد بود گیاهان برداشت شده متناسب با نیاز بازار مصرفی به صورت تر یا خشک به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که میزان اسانس نعناع و ترکیبات آن بطور قابل توجهی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، نوع خاک منطقه جغرافیایی زمان برداشت و مصرف کود قرار می گیرد. برای خرید عرق نعنا ، بذر و محصولات نعناع فلفلی میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه دارویی رازیانه - گلانه

گیاه رازیانه (Foeniculum vulgar)

خصوصیات گیاه شناسی

رازیانه یا بادیان سبز گیاهی علفی معطر و چند ساله از خانواده چتریان (Apiaceae) میباشد. ارتفاع آن به ۱/۵ متر می رسد. ها سبز تیره ، پرزدار با پهنک شیاردار به قطعات نازک و نخی شکل و گلها به رنگ زرد مجتمع به صورت چتر مرکب است. دانه ها شیاردار و تخم مرغی شکل که رنگ آنها سبز تا قهوه ای روشن و میوه به طول ۶۱۲ میلیمتر و عرض ۴-۲ میلیمتر است.

میوههای خشک و رسیده که بخش داروئی گیاه محسوب میشوند از دو فندق بهم پیوسته تشکیل شده است. ریشه و برگ آن هم مصرف دارویی دارند. از نظر ترکیبات شیمیایی میوههای خشک آن حاوی اسانس بوده و آندوسپرم دارای قند پروتئین و چربی است. رازیانه دو نوع تلخ و شیرین دارد که رازیانه تلخ حاوی آنتول و فنچون است و رازیانه شیرین حاوی بیشتر از درصد بالاتر آنتول، فنچون و متیل کاویکول می.باشد رازیانه دارای خواص متعدد از جمله تنظیم هورمونهای زنانه .است اثرات ضدمیکروبی، تقویت سیستم ایمنی پیشگیری از دیابت و کاهش کلسترول و فشار خون از جمله اثرات بخشهای مختلف گیاه رازیانه است.

نیازهای اکولوژیکی و شرایط تگهداری گیاه رازیانه

گیاه رازیانه بومی مناطق مدیترانه و اروپا و شمال آفریقا می باشد. در ایران در مناطق ،شمالی ،آذربایجان ،کردستان، کرمان و خراسان یافت میشود این گیاه با مناطق گرم با تابستان طولانی و زمستانهای ملایم سازگار است بیشتر در کوهستانهای خشک، آهکی، آفتابگیر و فاقد رطوبت زیاد رویش دارد جوانه زنی در دمای ۸ درجه سانتی گراد بوده ولی دمای مطلوب رشد ۱۶ درجه می باشد هرچند تا دمای ۴۰ درجه سانتی گراد را نیز میتواند تحمل کند همچنین رازیانه گیاهی خشکی پسند می باشد. خاک مناسب کشت آن خاکهای شنی ماسه ،ای ،لومی خوب زهکشی شده غنی و کمی قلیایی است. pH مناسب ۸-۴/۸ باشد. می نیاز به نور کافی جهت رشد داشته و در سایه رشد نمی کند.

رازیانه دوره رویش بلندی داشته و کاشت این گیاه باید اواخر زمستان، اوایل بهار انجام شود تکثیر رازیانه وسیله بذر انجام می شود. در اواخر تابستان پس از افزودن کود دامی و شخم عمیق و هموار کردن زمین بستر خاک را برای کاشت آماده می کنیم. در صورت کشت به صورت ردیفی فاصله ۴۰ سانتی متری ردیفها مناسب است در هر هکتار ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بذر خالص نیاز می باشد. بهترین زمان کاشت فروردین ماه نیمه دوم (فروردین می باشد. کشت معمولا به صورت مستقیم در زمین اصلی و بهتر است از ردیف کار غلات استفاده گردد.

در کشت پاییزه بذور در ردیفهایی به فاصله ۳۶ تا ۴۸ سانتی متر و در عمق ۲ تا ۳ سانتی متر کشت شده و در بهار سال بعد در دامی حدود ۸ درجه سانتی گراد جوانه میزنند در فواصل ردیفی کمتر کاهش عملکرد مشاهده شده است. مقدار بذر برای هر هکتار زمین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم مناسب است با توجه به بالا بودن قوه نامیه بذور ،رازیانه کشت مستقیم در زمین اصلی ترجیح داده شود. آبیاری زمین پس از کشت نیز حائز اهمیت است.

در طول دوره رشد و مرحله داشت گیاه رازیانه نیاز به کوددهی داشته و افزودن کودهای حیوانی باید لحاظ شود. علاوه بر کوددهی قبل از کاشت در پاییز افرودن کودهای حاوی پتاسیم فسفر و نیتروژن و کود دامی در سال دوم موجب بالارفتن عملکرد محصول شود. با این وجود افزایش بیش از حد کودهای نیتروژن دار موجب کاهش گل دهی و افزایش رشد رویشی گیاه می گردد. در خاک های ضعیف گاه دوبار در سال عملیات کوددهی انجام می.شود آبیاری این گیاه نیز در طول رشد باید به صورت متوسط انجام گیرد. بعد از کاشت بذور به فاصله تقریبا سه روز دو آبیاری نیاز است آبیاری ،سوم شش روز بعد از آبیاری دوم و آبیاری چهارم هفت روز بعد از آبیاری سوم و در نهایت به چرخه آبیاری ده روز یکبار خواهد رسید. دوره آبیاری غالباً در این گیاه به طور متوسط نه تا یازده روز یکبار است.

مبارزه با علف هرز قبل از کاشت به هنگام شخم زنی توسط سم لینورون و سمپاشی با سولان و یا مرکازین و آفالون به هنگام چندبرگه بودن گیاه باید انجام شود همچنین در مراحل اولیه رشد در اواخر بهار میتوان علفهای هرز را وجین کرد. از آفات در طول رویش میتوان به سنهای لکه دار (lygaeas) اشاره کرد که موجب کاهش عملکرد میشود و برای مبارزه با این آفات می توان از دیتریفون و یا فاتوکس استفاده کرد. برداشت . میوه ها قبل از رسیدن کامل وقتی به رنگ خاکستری مایل به سبز درآمدند از اواخر مرداد تا اواسط شهریور و تا مهر ماه انجام می گیرد در واقع در سال اول زمان برداشت محصول اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر و در سال دوم و سوم اوایل شهریور باشد.

با توجه به اینکه میوههای رازیانه به طور همزمان نمی رسند برداشت محصول آن کم و بیش مشکل است با استفاده از ماشین برداشت غلات توان دانه های رازیانه را نیز برداشت .کرد میتوان برداشت محصول را در دو مرحله انجام داد. در مرحله اول سر شاخه های گلدار برداشت و تا دوهفته روی زمین باقی می گذارند و در مرحله دوم آنها را با کمباین برداشت و سپس کنند این نوع برداشت بستگی به شرایط آب و هوای محل کشت گیاه دارد. در غیر این صورت در شرایط رطوبت و سرشاخه بذرها را جدا می بالای هوا و احتمال حمله قارچها باکتریها بهتر است برداشت محصول در یک مرحله و به صورت برداشت شاخه ها های گلدار انجام شود و بلفاصله ۱ پس از برداشت آنها را باید خشک کرد. برای خرید عرق رازیانه و بذر و محصولات رازیانه میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه کلزا (Brassica napus L)

خصوصیات گیاه شناسی

کلزا گیاه علفی یک ساله یا دوساله از خانواده شب بو (Brassicaceae) استارتفاع این گیاه به یک تا دو متر نیز می رسد. گیاه کلزا دارای چندین ساقه راست و شاخه است که از یک پایه منشاء گرفته شده.اند برگهای این گیاه سبز مایل به آبی بوده و صاف باشند. گلهای زرد کمرنگ و روشن و میوه به صورت غلافی سبزرنگ از نوع خورجین یا خورجینک است. هر غلاف شامل ۲۰ تا ۳۰ دانه گرد و کوچک ۱ میلیمتری است کلزا به عنوان یک گیاه یک ساله بعد از یک فصل ،رشد برداشت میشود. این گونه دارای ارقام مختلفی از نظر نوع کشت پاییزه و بهاره مقاومت به تنشهای محیطی و دیگر خصوصیات زراعی است.

از دانه های کلزا برای استخراج روغن در مصارف غذایی استفاده میشود این روغن از نظر چربیهای اشباع کم است. از این روغن همچنین در صنایع بیودیزل و از کنجاله کلزا برای خوراک حیوانات اهلی و کود استفاده می.شود گلها نیز حاوی اروسیک اسید و گلوکوزینولات، روغن و پروتئین می باشند.

نیازهای اکولوژیکی مراحل کاشت و شرایط نگهداری گیاه کلزا

گیاه کلزا در مناطق نیمه گرمسیری و در مناطق معتدل تر و بطور کلی در آب وهوای خنک و مرطوب رشد میکند. دمای حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه برای رشد این گیاه مناسب است خاک مناسب رشد کلزا باید دارای نهویه بوده و کاملا زهکشی شده باشد. بافت متوسط با pH بین ۵/۵ تا ۸/۳ برای این گیاه مطلوب است.

تکثیر و کاشت گیاه کلزا از طریق بذر در عمق کم ۳-۲) سانتیمتر در زمینی که از قبل ردیف بندی شده یا بذر پاشی در سطح زمین انجام میشود در کشت بهاره کلزا باید در ردیفهایی با فاصله ۱۸ تا ۲۳ سانتیمتر از همدیگر و در کشت زمستانه با فاصله بیشتر در ردیفهایی بافاصله تقریباً ۳۵ الی ۴۰ سانتی متر از هم کشت شوند بسته به نوع رقم جهت کشت ردیفی در یک هکتار به ۴.۵ الی ۷ کیلوگرم و جهت کشت به صورت بذرپاشی در سطح زمین به ۷.۵ الی ۹ کیلوگرم بذر در هکتار مورد نیاز است. کوددهی گیاه باید به دقت و به خوبی از طریق افزودن کودهای حاوی ،نیتروژن ،فسفر ،پتاسیم گوگرد و منیزیم به خاک به ویژه در کشت زمستانه انجام شود.

از عملیات داشت مهم در مزارع کلزا میتوان به کنترل رشد علفهای هرز به روشهای ،مکانیکی شیمیایی یا ترکیبی به ویژه در طی یک تا دوماه اول پس از کشت اشاره کرد شخم زدن اولیه در پاییز قبل از کاشت و آماده سازی مناسب بستر کاشت نیز به کاهش رشد علفهای هرز کمک میکند تربچه وحشی گیاه دیگری متعلق به خانواده براسیکاسه علف هرزی است که میتواند موجب کاهش رشد کلزا گردد شخم عمیق آبیاری پس از شخم زمین و پس از رویش علفهای هرز کنترل آنها با دیسک و یا استفاده از علف کشهای پیش از کاشت مانند ترفلان و سونالان و در مقیاسهای محدودتر وجین دستی می تواند جهت کنترل علفهای هرز کلزا استفاده شود بیماریهایی که بیشترین پتانسیل را برای ایجاد خسارتهای جدی دارند شامل لکه سیاه آلترناریایی ، پوسیدگی ساقه ،اسکلروتنیا و ساق سیاه میباشند. از دیگر آفات کلزا مه میتوان به کنه،ها سفیده ،کلم سن های لیگوس سرخرطومی ،دانه سوسکهای گل خوار کرم مفتولی و غیره اشاره کرد که با آفت کشهایی مانند ،دیازینون فوزالن، کلرپیروس و موارد دیگر با آنها مبارزه کرد.

برداشت کلزا زمانی که بیشتر غلافها برنزه شده و دانهها از رنگ سبز به سیاه تغییر رنگ دادند باید انجام شود. برداشت دیرهنگام موجب ریزش و خرد شدن بیش از حد دانهها و برداشت زودهنگام موجب سبز بودن تعداد زیادی از دانه ها و وزن پایین آنها می گردد برداشت کلزای بهاره حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز و در کلزای پاییزه یا زمستانه حدوداً ۹ ماه طول می کشد. برای خرید بذر و محصولات کلزا میتوانید به سایت پرمون طب ایرانیان مراجعه کنید.

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور واقع در شمال غربی ایران است که ۲/۲۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل میدهد کل سطح زمینهای کشاورزی استان ۷۲۰ هزار هکتار است که ۲۵ درصد به کشت بهاره و ۷۵ درصد به کشت پاییزه اختصاص یافته است محصولات پاییزه شامل انواع سبزی و صیفی جات ، علوفه ای ،چغندرقند کدو آجیلی و آفتابگردان ، کنجد و محصولات پاییزه شامل گندم ، جو آبی ، دیم ، نخود ، عدس دیم اسپرس ، دیم گلرنگ و یونجه می باشد. همچنین برای خرید صیفی جات می توانید مراجعه به سایت ما اقدام خرید کنید. چغندرقند را میتوان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان و از مراکز مستعد تولید کلزا به عنوان یک محصول با نیازز آبی کم دانست. یک سوم سیب کشور نیز انگور و میوههای هسته دار در آذربایجان غربی تولید می شود.

استان آذربایجان غربی به لحاظ تنوع گیاهان دارویی در عرصههای طبیعی جزء اولین استانها بوده به طوریکه در حال حاضر نزدیک به ۴۶۵ گونه گیاه دارویی در پوشش گیاهی استان وجود دارد و حدود ۱۶۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است. سایت ما مییزبان تعداد زیادی آگهی گیاهان دارویی است که کار را برای خرید گیاهان دارویی را آسان می کند. با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی دارای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و عرصه کشاورزی و کوهپایه ای است از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی .دارد عمده ترین تولیدات این استان مربوط به گیاهان دارویی بیدمشک گل محمدی و سماق میباشد و سایر گیاهان دارویی مانند ،نعناع نعناع فلفلی، بادرنجبویه ختمی، سیاهدانه و سایر گونههای دیگر نیز شامل ،رزماری رازیانه اسطوخودوس و همیشه بهار آویشن باغی و سرخارگل نیز در این استان کشت میشود.

گیاه دارویی بیدمشک - گلانه

گیاه بیدمشک (.Salix aegyptica L)

خصوصیات گیاه شناسی

گیاه بیدمشک متعلق به خانواده بیدیان (Salicaceae) درخت یا درختچه ای است خزان ،پذیر دو پایه که گلهای نر و ماده از هم جدا هستند و از نظر ظاهری نیز تفاوتهایی بین این دو است ارتفاع گیاه ۸ تا ۱۰ متر ، برگها نسبتا بزرگ در سطح تحتانی با کرکهای گسترده خمیده برگهای آن در پایههای نر و ماده متفاوت است. در نوع ماده برگ کمی پهن تر از نوع نر هستند. گل آذین دم گربه ای زودرس گلهای آن قبل از برگها ظاهر می شوند. ضخیم با کرکهای بلند و انبوه سنبله های در حدود ۳.۵ سانتیمتر و سنبله های ماده حدود ۱۰ سانتمیتر طول دارند.

ماده موثره آن اسانس بوده و از مهمترین ترکیبات اسانس میتوان به پارامتوکسی بنزن ،اوژنول سدرن اکساید و دکانول اشاره کرد. بخشهای مورد استفاده گلها بوده و سنبله های آن (گل آذین نر) دارای اسانس معطری می باشند. بیدمشک دارای اثرات ضدمیکروبی درمان سرفه ، مقوی قلب تقویت کننده آرام ،بخش تسکین دهنده سردرد و اثرات ملین می باشد. از عرق بید مشک نیز برای معطر کردن فراوردههای خوراکی استفاده شود. برای خرید عرق بیدمشک می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی کاشت و نگهداری گیاه بیدمشک

در کشورمان این گیاه در استان آذربایجان غربی ، مناطق شمالی ایران (گرگان مازندران و گیلان) ،اصفهان ،کرمان، شیراز و یزد رویش دارد. بید مشک میتواند از خاکهای سبک تا خاکهای رسی سنگین رشد کند اما بهتر است در خاکهای قلیایی کاشته نشود. در خاکهایی با pH کمی پایین و همچنین خنثی رشد بهتری دارد نیاز کوددهی زیادی نداشته اما میتوان از کود بسیار پوسیده دامی و یا خاک برگ جهت نگهداری رطوبت در سطح خاک استفاده کرد.

تکثیر این درخت به صورت قلمه باشد. قلمه شاخهای با قطر حدود ۳ سانتی متر است که حاوی حداقل سه جوانه باشد. جهت کاشت در اواخر پاییز میتوان از ساقه های یک ساله چوبی و یا در اواخر بهار تا اواسط تابستان از ساقههای نیمه چوبی های ۳۰ سانتی متری تهیه کرد و سپس در مخلوط سبکی مانند کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ و کوکوپیت جهت حفظ رطوبت کشت کرد. باید قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم افتاب با دمای حداقل ۱۳ درجه قرار داد ریشه دار شوند. پس از ریشه دهی میتوان آنان را در مکان اصلی کشت کرد .

همچنین از بذر نیز برای تکثیر این گیاه میتوان استفاده کرد بطوری که در اواخر بهار بذرها از روی گیاه جدا و به شکل سطحی شوند. با توجه به عمر کوتاه ، بذر امکان انبار کردن انان وجود ندارد میتوان بذرها را روی یک محیط کشت سبک و نرم و یکنواخت همانند خاک برگ مرطوب در دمای حدود ۲۰ درجه قرار داد سه هفته برای جوانه زنی بذرها کافی است.

از نظر عملیات داشت گیاه بیدمشک مقاومت کمی به خشکی داشته و بر روی گلدهی گیاه اثر میگذارد بنابراین آبیاری و رطوبت باید به طور مناسب انجام شود. با این وجود تحمل نسبی به تغییرات دمایی داشته ولی به نور کافی جهت رشد و ایجاد سنبله ها نیاز دارد از اواخر اسفند اقدام به جمع آوری شکوفههای آن می کنند. هر بهار و یا سال در میان قبل از ظهور برگها می توان درخت بید مشک را از سطح ۳۰ سانتی متری زمین هرس کرد که موجب تحریک رشد رویشی و افزایش تولید سنبه در فصل بهار می شود. از آفات و بیماریهای رایج بیدمشک نیز میتوان به شته و شپشک و بیماریهایی همانند زنگ سفیدک پودری اشاره کرد. کار برداشت محصول که سنبلههای گل هستند از اواخر اسفند آغاز شده و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه یابد. برای خرید بذر و محصولات بیدمشک میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه دارویی بادرنجبویه - گلانه

گیاه بادرنجبویه (.Melissa Officinalis L)

خصوصیات گیاه شناسی

بادرنجبویه یا وارینگو گیاهی از خانواده نعنائیان (Laminaceae) به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر برگها متقابل و پهن و تخم مرغی شکل به رنگ سبز تیره گلها مجتمع و در قسمت بالایی گیاه تشکیل می شوند. گلها معمولا در ابتدا زرد کم رنگ بوده و پس از بازشدن به گلهای سفید یا بنفش تبدیل می شوند. میوه فندقه ۴ قسمتی می باشد بذرها به رنگ تیره و براق دیده می شود. ریشه کوچک استوانه ای، سخت و منشعب می باشد.

از مهمترین مواد مؤثره گیاه بادرنجبویه اسانسها شامل مونوترینهای غیر حلقوی اکسیژن دار میباشند ژرانیال ژرانیل استات نرال ژرانیول و نریل استات می باشد همچنین در این گیاه تانن و فلاونوئید نیز وجود دارد. قسمت مورد استفاده برگ ها و قسمتهای هوایی گیاه می باشد. از این گیاه جهت تقویت کننده قلب رفع نفخ و بعنوان آرامبخش و نیز ترمیم زخمها استفاده می شود.

نکات مربوط به نیازهای اکولوژیکی کاشت و نگهداری گیاه بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه به هوای گرم و نور کافی جهت رشد نیاز دارد دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها حدود ۱۸ درجه سانتی گراد بوده و دمای مطلوب در طول رویش گیاه تا ۲۲ درجه سانتی گراد می.باشد گیاه بادرنجبویه جهت رشد نیاز به خاکی غنی از عناصر معدنی و آلی با زهکشی مناسب دارد و میتوان از ترکیب خاکهای رسی یا لومیشنی نیز برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. این گیاه میتواند در pH وسیعی در محدوده ۵/۶ تا ۹ رشد کند اما pH مناسب برای رشد بادرنجبویه بین ۶ تا ۶/۵ است.

برای کاشت گیاه بادرنجبویه در زمین معمولا دو روش کشت مستقیم بذر در زمین اصلی و کشت بذر به صورت غیر مستقیم وجود دارد. در کشت مستقیم ،بذر در اواخر پاییز زمین با کود دامی کوددهی و تا عمق ۳۰ سانتی متری شخم زنی می شود و در ردیف هایی با فواصل ۶۰ سانتی متری بذرها در عمق یک سانتی متری کشت میشوند رشد اولیه این گیاه بسیار کند است باید اقدام به حذف علفهای نمود . برای هر هکتار زمین شما به ۸ الی ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز است. به همین دلیل گیاه بادرنجبویه به صورت مستقیم کشت نمی کنند.

گیاه بادرنجبویه برای رشد مناسب نیاز به آبیاری منظم و خاک بستر مرطوب دارد که در مرحله داشت گیاه باید به آن توجه کرد. از آفات گیاه بادرنجبویه در طول رویش می توتن به حمله لارو حشراتی مانند ،کک زنجره و شته که خود موجب انتقال بیماری های ویروسی می شوند اشاره کرد. همچنین بهتر است قارچ لکه برگی بیماری دیگری است که جهت رفع آن می توان از محلول فوندازول یا پرستون به صورت محلول پاشی استفاده نمود.

برداشت پیکر رویشی گیاه بادرنجبویه از پنج سانتی متری سطح زمین در سال اول یک مرتبه ولی از سال دوم به بعد دو یا سه مرتبه انجام میشود زمان مناسب برای اولین برداشت مرحله گلدهی اواخر تیر ماه است درصورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی مناسب در اواخر مهرماه نیز میتوان سومین برداشت را انجام داد بهتر است به منظور افزایش کیفیت مواد موثره تنها برگ های این گیاه را برداشت شود و بلافاصله پس از برداشت به سرعت در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد خشک شوند. برای خرید عرق و محصولات بادرنجبویه میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

نعناع فلفلی - گلانه

نعناع فلفلی (Mentha Piperita L)

خصوصیات گیاه شناسی

نعناع گیاهی است علفی از خانواده نعنائیان (Laminaceae) با برگهای نعناع بیضی شکل نوک تیز و دندانه دار این گیاه به ارتفاع ۹۰-۳۰ سانتی متر ریزوم دار بسیار معطر و از تلاقی بین گونههای M. aquatic و M. spicata به وجود آمده است. نعناع فلفلی ساقه هایی صاف دارد. ریزومها به صورت گسترده گوشتی و همراه ریشههای رشتهای ساده هستند از نظر ریخت شناسی، طول برگ ها ۴-۹ سانتی متر و پهنای آنها ۱/۴-۵ سانتی متر به رنگ سبز تیره با رگههای مایل به قرمز و با نوک تیز وحاشیه دندانه درشت است. برگها و ساقه ها معمولاً اندکی کرکی هستند گلها بنفش ،رنگ به طول ۸۶ میلی متر با یک جام چهار لبه هستند که قطر حدود ۵ میلی متر آنها به صورت حلقوی در اطراف ساقه تشکیل میشوند میوه از چهار عدد فندق کوچک بیضوی تشکیل شده است.

نعناع فلفلی دارای ،اسانس ترکیبات فنلی فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ،ویتامینها عناصر معدنی لیگنان،ها استیلبن ها و اسید سالیسیلیک است ترکیبات اسانس نعناع فلفلی شامل منتول منتوفوران ،منتون پیپریتون ،پینن ،سابنین ،سینئول، متیل استات می باشد. این گیاه معطر از دیرباز برای از بین بردن حالت تهوع ، سردرد و استفراغ به کار می رفته است. اثرات بیولوژیکی نعناع فلفلی شامل اثر ضد اکسیدانی ضد ،میکروبی، ضد ویروسی ضد التهابی و ضد سرطان اثر حفاظتی در مقابل پرتوهای رادیواکتیو سمیت ژنی و فعالیت ضد دیابت می باشد. از روغنهای فرار به طور گسترده ای به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی داروهای دندانپزشکی دهان شویه ها مواد آرایشی دارویی و صابونها استفاده شود.

نیازهای اکولوژیکی و شرایط نگهداری گیاه نعناع فلفلی

این گیاه بومی مناطق معتدله دنیا به ویژه اروپا آمریکای شمالی و شمال آفریقا است. نعناع فلفلی گیاه بومی ایران نبوده ولی در اکثر استان ها در سطح وسیعی کشت می شود. این گیاه در مناطق معتدل و آفتاب گیر به خوبی رشد می کند.

بهترین عملکرد کمی و کیفی این گیاه در شرایط روز بلند و رطوبت بالا و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد است. بهترین خاک برای کاشت نعناع فلفلی خاک با زهکشی بالای لوم شنی با الی ۸ و میزان بالای مواد آلی است گیاه نعناع فلفلی زمستان را در حالت خواب گذرانده و مجددا در فصل بهار شروع به رشد می کند.

از نظر ،کاشت کشت پاییزه این گیاه در مهر ماه و کشت بهاره آن در اردیبهشت ماه انجام شود. برای تکثیر نعناع فلفلی بهترین روش تکثیر از طریق ریزوم هاست که باید فاقد هر گونه عامل بیماری زا باشد آماده سازی زمین پیش از کاشت شامل شخم زنی استفاده از کودهای دامی پوسیده می باشد. تراکم مناسب جهت کاشت نعناع فلفلی ۷۰۰۰۰ بوته برای هر هکتار با فواصل ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر و در عمق ۱۰ الی ۱۲ سانتی متری است کاشت نعناع فلفلی به صورت کرتی ترجیح داده میشود. به طور متوسط این مزارع ۳ الی ۴ سال می باشد. آبیاری زمین بلافاصله بعد از کاشت نعناع فلفلی انجام و با توجه به سطحی بودن ریشه ها در این گیاه به آبیاری با فواصل زمانی کم نیاز دارد که باید در مرحله داشت گیاه به آن توجه کرد از بین بردن علفهای هرز باید در ابتدای رشد این گیاه انجام گردد در طی دوره رشد کوددهی بصورت محلول پاشی یا سرک به همراه آب آبیاری باید انجام شود.

تا سه بار در سال می توان محصول نعناع فلفلی را برداشت کرد خرداد و تیرماه زمان برداشت ،اول شهریورماه زمان چین دوم و آذرماه زمان برداشت سوم خواهد بود گیاهان برداشت شده متناسب با نیاز بازار مصرفی به صورت تر یا خشک به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که میزان اسانس نعناع و ترکیبات آن بطور قابل توجهی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، نوع خاک منطقه جغرافیایی زمان برداشت و مصرف کود قرار می گیرد. برای خرید عرق نعنا ، بذر و محصولات نعناع فلفلی میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه دارویی رازیانه - گلانه

گیاه رازیانه (Foeniculum vulgar)

خصوصیات گیاه شناسی

رازیانه یا بادیان سبز گیاهی علفی معطر و چند ساله از خانواده چتریان (Apiaceae) میباشد. ارتفاع آن به ۱/۵ متر می رسد. ها سبز تیره ، پرزدار با پهنک شیاردار به قطعات نازک و نخی شکل و گلها به رنگ زرد مجتمع به صورت چتر مرکب است. دانه ها شیاردار و تخم مرغی شکل که رنگ آنها سبز تا قهوه ای روشن و میوه به طول ۶۱۲ میلیمتر و عرض ۴-۲ میلیمتر است.

میوههای خشک و رسیده که بخش داروئی گیاه محسوب میشوند از دو فندق بهم پیوسته تشکیل شده است. ریشه و برگ آن هم مصرف دارویی دارند. از نظر ترکیبات شیمیایی میوههای خشک آن حاوی اسانس بوده و آندوسپرم دارای قند پروتئین و چربی است. رازیانه دو نوع تلخ و شیرین دارد که رازیانه تلخ حاوی آنتول و فنچون است و رازیانه شیرین حاوی بیشتر از درصد بالاتر آنتول، فنچون و متیل کاویکول می.باشد رازیانه دارای خواص متعدد از جمله تنظیم هورمونهای زنانه .است اثرات ضدمیکروبی، تقویت سیستم ایمنی پیشگیری از دیابت و کاهش کلسترول و فشار خون از جمله اثرات بخشهای مختلف گیاه رازیانه است.

نیازهای اکولوژیکی و شرایط تگهداری گیاه رازیانه

گیاه رازیانه بومی مناطق مدیترانه و اروپا و شمال آفریقا می باشد. در ایران در مناطق ،شمالی ،آذربایجان ،کردستان، کرمان و خراسان یافت میشود این گیاه با مناطق گرم با تابستان طولانی و زمستانهای ملایم سازگار است بیشتر در کوهستانهای خشک، آهکی، آفتابگیر و فاقد رطوبت زیاد رویش دارد جوانه زنی در دمای ۸ درجه سانتی گراد بوده ولی دمای مطلوب رشد ۱۶ درجه می باشد هرچند تا دمای ۴۰ درجه سانتی گراد را نیز میتواند تحمل کند همچنین رازیانه گیاهی خشکی پسند می باشد. خاک مناسب کشت آن خاکهای شنی ماسه ،ای ،لومی خوب زهکشی شده غنی و کمی قلیایی است. pH مناسب ۸-۴/۸ باشد. می نیاز به نور کافی جهت رشد داشته و در سایه رشد نمی کند.

رازیانه دوره رویش بلندی داشته و کاشت این گیاه باید اواخر زمستان، اوایل بهار انجام شود تکثیر رازیانه وسیله بذر انجام می شود. در اواخر تابستان پس از افزودن کود دامی و شخم عمیق و هموار کردن زمین بستر خاک را برای کاشت آماده می کنیم. در صورت کشت به صورت ردیفی فاصله ۴۰ سانتی متری ردیفها مناسب است در هر هکتار ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بذر خالص نیاز می باشد. بهترین زمان کاشت فروردین ماه نیمه دوم (فروردین می باشد. کشت معمولا به صورت مستقیم در زمین اصلی و بهتر است از ردیف کار غلات استفاده گردد.

در کشت پاییزه بذور در ردیفهایی به فاصله ۳۶ تا ۴۸ سانتی متر و در عمق ۲ تا ۳ سانتی متر کشت شده و در بهار سال بعد در دامی حدود ۸ درجه سانتی گراد جوانه میزنند در فواصل ردیفی کمتر کاهش عملکرد مشاهده شده است. مقدار بذر برای هر هکتار زمین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم مناسب است با توجه به بالا بودن قوه نامیه بذور ،رازیانه کشت مستقیم در زمین اصلی ترجیح داده شود. آبیاری زمین پس از کشت نیز حائز اهمیت است.

در طول دوره رشد و مرحله داشت گیاه رازیانه نیاز به کوددهی داشته و افزودن کودهای حیوانی باید لحاظ شود. علاوه بر کوددهی قبل از کاشت در پاییز افرودن کودهای حاوی پتاسیم فسفر و نیتروژن و کود دامی در سال دوم موجب بالارفتن عملکرد محصول شود. با این وجود افزایش بیش از حد کودهای نیتروژن دار موجب کاهش گل دهی و افزایش رشد رویشی گیاه می گردد. در خاک های ضعیف گاه دوبار در سال عملیات کوددهی انجام می.شود آبیاری این گیاه نیز در طول رشد باید به صورت متوسط انجام گیرد. بعد از کاشت بذور به فاصله تقریبا سه روز دو آبیاری نیاز است آبیاری ،سوم شش روز بعد از آبیاری دوم و آبیاری چهارم هفت روز بعد از آبیاری سوم و در نهایت به چرخه آبیاری ده روز یکبار خواهد رسید. دوره آبیاری غالباً در این گیاه به طور متوسط نه تا یازده روز یکبار است.

مبارزه با علف هرز قبل از کاشت به هنگام شخم زنی توسط سم لینورون و سمپاشی با سولان و یا مرکازین و آفالون به هنگام چندبرگه بودن گیاه باید انجام شود همچنین در مراحل اولیه رشد در اواخر بهار میتوان علفهای هرز را وجین کرد. از آفات در طول رویش میتوان به سنهای لکه دار (lygaeas) اشاره کرد که موجب کاهش عملکرد میشود و برای مبارزه با این آفات می توان از دیتریفون و یا فاتوکس استفاده کرد. برداشت . میوه ها قبل از رسیدن کامل وقتی به رنگ خاکستری مایل به سبز درآمدند از اواخر مرداد تا اواسط شهریور و تا مهر ماه انجام می گیرد در واقع در سال اول زمان برداشت محصول اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر و در سال دوم و سوم اوایل شهریور باشد.

با توجه به اینکه میوههای رازیانه به طور همزمان نمی رسند برداشت محصول آن کم و بیش مشکل است با استفاده از ماشین برداشت غلات توان دانه های رازیانه را نیز برداشت .کرد میتوان برداشت محصول را در دو مرحله انجام داد. در مرحله اول سر شاخه های گلدار برداشت و تا دوهفته روی زمین باقی می گذارند و در مرحله دوم آنها را با کمباین برداشت و سپس کنند این نوع برداشت بستگی به شرایط آب و هوای محل کشت گیاه دارد. در غیر این صورت در شرایط رطوبت و سرشاخه بذرها را جدا می بالای هوا و احتمال حمله قارچها باکتریها بهتر است برداشت محصول در یک مرحله و به صورت برداشت شاخه ها های گلدار انجام شود و بلفاصله ۱ پس از برداشت آنها را باید خشک کرد. برای خرید عرق رازیانه و بذر و محصولات رازیانه میتوانید به سایت گلانه مراجعه کنید.

گیاه دارویی کلزا (Brassica napus L) - گلانه

 

گیاه کلزا (Brassica napus L)

خصوصیات گیاه شناسی

کلزا گیاه علفی یک ساله یا دوساله از خانواده شب بو (Brassicaceae) استارتفاع این گیاه به یک تا دو متر نیز می رسد. گیاه کلزا دارای چندین ساقه راست و شاخه است که از یک پایه منشاء گرفته شده.اند برگهای این گیاه سبز مایل به آبی بوده و صاف باشند. گلهای زرد کمرنگ و روشن و میوه به صورت غلافی سبزرنگ از نوع خورجین یا خورجینک است. هر غلاف شامل ۲۰ تا ۳۰ دانه گرد و کوچک ۱ میلیمتری است کلزا به عنوان یک گیاه یک ساله بعد از یک فصل ،رشد برداشت میشود. این گونه دارای ارقام مختلفی از نظر نوع کشت پاییزه و بهاره مقاومت به تنشهای محیطی و دیگر خصوصیات زراعی است.

از دانه های کلزا برای استخراج روغن در مصارف غذایی استفاده میشود این روغن از نظر چربیهای اشباع کم است. از این روغن همچنین در صنایع بیودیزل و از کنجاله کلزا برای خوراک حیوانات اهلی و کود استفاده می.شود گلها نیز حاوی اروسیک اسید و گلوکوزینولات، روغن و پروتئین می باشند.

نیازهای اکولوژیکی مراحل کاشت و شرایط نگهداری گیاه کلزا

گیاه کلزا در مناطق نیمه گرمسیری و در مناطق معتدل تر و بطور کلی در آب وهوای خنک و مرطوب رشد میکند. دمای حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه برای رشد این گیاه مناسب است خاک مناسب رشد کلزا باید دارای نهویه بوده و کاملا زهکشی شده باشد. بافت متوسط با pH بین ۵/۵ تا ۸/۳ برای این گیاه مطلوب است.

تکثیر و کاشت گیاه کلزا از طریق بذر در عمق کم ۳-۲) سانتیمتر در زمینی که از قبل ردیف بندی شده یا بذر پاشی در سطح زمین انجام میشود در کشت بهاره کلزا باید در ردیفهایی با فاصله ۱۸ تا ۲۳ سانتیمتر از همدیگر و در کشت زمستانه با فاصله بیشتر در ردیفهایی بافاصله تقریباً ۳۵ الی ۴۰ سانتی متر از هم کشت شوند بسته به نوع رقم جهت کشت ردیفی در یک هکتار به ۴.۵ الی ۷ کیلوگرم و جهت کشت به صورت بذرپاشی در سطح زمین به ۷.۵ الی ۹ کیلوگرم بذر در هکتار مورد نیاز است. کوددهی گیاه باید به دقت و به خوبی از طریق افزودن کودهای حاوی ،نیتروژن ،فسفر ،پتاسیم گوگرد و منیزیم به خاک به ویژه در کشت زمستانه انجام شود.

از عملیات داشت مهم در مزارع کلزا میتوان به کنترل رشد علفهای هرز به روشهای ،مکانیکی شیمیایی یا ترکیبی به ویژه در طی یک تا دوماه اول پس از کشت اشاره کرد شخم زدن اولیه در پاییز قبل از کاشت و آماده سازی مناسب بستر کاشت نیز به کاهش رشد علفهای هرز کمک میکند تربچه وحشی گیاه دیگری متعلق به خانواده براسیکاسه علف هرزی است که میتواند موجب کاهش رشد کلزا گردد شخم عمیق آبیاری پس از شخم زمین و پس از رویش علفهای هرز کنترل آنها با دیسک و یا استفاده از علف کشهای پیش از کاشت مانند ترفلان و سونالان و در مقیاسهای محدودتر وجین دستی می تواند جهت کنترل علفهای هرز کلزا استفاده شود بیماریهایی که بیشترین پتانسیل را برای ایجاد خسارتهای جدی دارند شامل لکه سیاه آلترناریایی ، پوسیدگی ساقه ،اسکلروتنیا و ساق سیاه میباشند. از دیگر آفات کلزا مه میتوان به کنه،ها سفیده ،کلم سن های لیگوس سرخرطومی ،دانه سوسکهای گل خوار کرم مفتولی و غیره اشاره کرد که با آفت کشهایی مانند ،دیازینون فوزالن، کلرپیروس و موارد دیگر با آنها مبارزه کرد.

برداشت کلزا زمانی که بیشتر غلافها برنزه شده و دانهها از رنگ سبز به سیاه تغییر رنگ دادند باید انجام شود. برداشت دیرهنگام موجب ریزش و خرد شدن بیش از حد دانهها و برداشت زودهنگام موجب سبز بودن تعداد زیادی از دانه ها و وزن پایین آنها می گردد برداشت کلزای بهاره حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز و در کلزای پاییزه یا زمستانه حدوداً ۹ ماه طول می کشد. برای خرید بذر و محصولات کلزا میتوانید به سایت پرمون طب ایرانیان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام👋
مشاوران ما آنلاین و آماده پاسخگویی میباشند